torstai 24. heinäkuuta 2014

#10 Kissaakin kiinnostaa

Jäätävien helteiden (höhö, olipas ovela sanavalinta) takia aivoni ovat sulamispisteessä enkä jaksa kirjoittaa mitään luovaa. Ulkona on +30, sisällä +31. En tiedä miten päin tässä nyt olisi, kun en meidän pakastimeenkaan vilvoittelemaan mahdu. Järvenkin lämpötila on +25, joten ei sekään nyt ihan tehokkain viilennyskeino ole. Tässä onkin sitten 10 aivan randomfaktaa itsestäni, jotka eivät liity mitenkään mihinkään ja jotkut asiat oisin voinut jättää jopa kertomattakin, että uskottavuuteni säilyisi. No jaa, eiköhän ne mun uskottavuuden rippeet mennyt samalla, kun menin tuonne Instagrammiin liittymään (linkki vie edelliseen postaukseeni, ei itse Paholaisen nettisivuille).

1. Minulle selvisi vasta lukiossa, että sanaa Sverige (=Ruotsi) ei kirjoitetakaan "Svergie". En vieläkään kyllä ole täysin suostunut uskomaan tuota, mutta enemmän ihmettelen, miksi edes kukaan opettaja ei vaivautunut minulle asiaa korjaamaan, vaikka joka ikiseen ruotsinkokeeseen ja vihkooni tuon sanan kirjotin. Tai sitten se korjattiinkin, mutta enpä tainnut koskaan katsoa virheitäni läpi.


2. Sekin selvisi mulle vasta lukiossa, ettei bordelli tarkoitakaan kokolattiamattoa. Ihmettelin vaan aina suuresti, kun kuulin keskusteluja siitä, pitäisikö bordellit laillistaa (wtf, niitähän on joka paikassa?!) ja ennen kaikkea häpeän suuresti sitä, jos olen joskus todennut ääneen, että haluan olohuoneeseeni punaisen bordellin!

3. En tunnista tuota vasemmanpuoleista lintulajia. Tai siis kait se joku pullasorsa on, mutta mun silmään toi näyttää joltai Fukusiman luomalta mutaatiolta, jolla on sinisorsauroksen pää ja naaraan kroppa. Jos joku biologi tämän tunnistaa, niin valaiskoon myös minua.

4. Haluan äidinkielen opettajaksi enkä pidä lukemisesta. Tämän kyllä mainitsin jo aiemminkin, mutta nyt korostan tätä. Kielioppi on kivaa, tekstitaidon ja esseiden kirjottaminen on kivaa ja jopa kirjallisuushistoria ja erilaiset teoriat ovat kivoja, mutta romaanien lukeminen ei oikein nappaa. En vain saa aloitettua lukemista, vaan keksin aina jotain hyödyllisempää tekemistä. Onnea valitsemalleni tielle, sillä aloitan syksyllä yliopistossa kirjallisuustiede pääaineenani ja siellä luetaan yhden perioidin (n. 7-9 viikkoa) aikana parhaillaan 12 romaania. Väitän, etten lukenut koko lukioni aikana noin montaa kirjaa.

5. Hain myös lukemaan suomen kieltä, joka oikeesti kiinnostaa mua. Hain viimekin vuonna, jolloin jäin varasijalle 42. Tänä vuonna luulin osaavanikin jotain, mutta jäin varasijalle 52. Kokeeni tarkastama professori suositteli, että hakisin myös kirjallisuustieteisiin, koska mulla meni semmoset tehtävät hirveen hyvin, joita ois arvostettu enemmän kirjallisuustieteen puolella. Ajattelin ensin, että ei oo mun juttu, en tykkää lukemisesta, mutta koe menikin varsin hyvin ja pääsin sisälle. Näköjään olikin mun juttu!

6. Mulla on hemmetin älykäs kissa! Ainakin tän videon perusteella. Älykäs se on myös sen takia, ettei suostu tassua antamaan, ellei mulla ole lahjuksia sille. Lihavakin se on, myönnetään.

 

7. Ajattelin ennen, että pääskyset on hirveen kivoja lintuja. Nättejä ja leikkisiä ja kaverilla on kaunis tatuointikin pääskysestä. No, nyt kun asun neljännessä kerroksessa ja viihdyn paljon parvekkeella, karu todellisuus sylkäisi kasvoilleni ja totesin, että NOIHIN MENEE HERMO. Tässä on pörrännyt n. 30-50 pääskysen parvi joka hemmetin ilta ja voin kertoo, että noista lähtee ääntä! Jos parvekkeella puhuu normaalilla äänellä, nii välillä ei ihan oikeesti kuule, mitä toinen sanoo, ku noi kiljuu tuossa parvekkeen ympärillä. Edes kissa ei jaksa kiinnostua noista, joten kai sitäki sitten ärsyttää tuo huuto. Tai masentaa, ku ei saa paistia itselleen.

8. Olin penkkareissa herne. Äiti löys tuon asun ihan sattumalta netistä ja musta tää vaa oli ihan huikee :D Ostin pussillisen pakasteherneitä ja heittelin niitä ympäriinsä (pahoitteluni siivoojille, tajusin vasta myöhemmin, että noita ois saanu myös kuivattuna...) Kampanjoin myös herneiden oikeuksien puolesta ("Hernekeitto on murha!").

9. Olen todella nirso. En syö kalaa (en missään muodossa, eli ei tarvise tarjota kalapuikkoja, lohta eikä muikkuja), pinaattikeittoa, pekonia, kanamunaa (en keitettynä enkä paistettuna), makkaraa, lanttua, rapuja, piimää, oliiveja enkä sieniä. Juustoa ja kanaakaan en kovin mielelläni syö. Siinäpä varmaan ne tärkeimmät.

10. En erityisemmin pidä liikunnasta, mutta hevosurheilun ohella yksi laji on viennyt sydämeni täysin! LesMills-konseptin BodyBalance nimittäin! Kaikki, jotka käytte salilla ja teillä on tarjolla Balance ryhmäliikunnassa, suosittelen ehdottomasti käymään! Erityisesti nykyinen ohjelma on ehkä paras, missä tähän mennessä olen käynyt. Laji on sekoitus joogaa, pilatesta ja taichita. Se kehittää syviä lihaksia, ryhtiä ja liikkuvuutta. Mulla ei aikasemmin riittänyt liikkuvuustestien tulos edes neloseen, mutta nyt on ollut ihan hullua huomata, miten mun liikkuvuus on parantunut lähes joka kerta, kun olen noilla tunneilla käynyt. Alla lyhyt esittelypätkä.


Onko jotain muuta, mitä haluaisitte tietää minusta? Teen mielelläni erillisen kysymyspostauksenkin, jos kysymyksiä sattuu tulemaan useampikin. Myös postausehdotuksia otetaan vastaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti